سرباز گمنام

دغدغه های بیسیم چی مجنون
طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۸۹ ثبت شده است

مسأله حجاب و مَحرم و نامَحرم و نگاه کردن و نگاه نکردن، همه به خاطر این است که قضیه عفاف در این بین سالم نگهداشته شود.

 

*- حجاب، ارزشى است منطبق با طبیعت انسان.

 

*- مسأله‌ى حجاب، یک مسأله‌ى ارزشى است.

 

*- یکى از مظاهر معنویت که غرب هیچ‌وقت با آن سر سازگارى نداشته و ندارد، حجاب است.

 

*- ما حجاب را لباس «مشارکت اجتماعى» زنان مى‌دانیم.

 

*- حجاب، یکى از وسایل امنیت است، . با حجاب زن مسلمان، هم خود زن مسلمان امنیت پیدا مى‌کند و هم مردان مسلمان امنیت پیدا مى‌کنند.

 

*- حجاب، یکى از آن احکام برجسته‌ى اسلام است.

 

*- حجاب شرم در میان زن و مرد، فطرى انسان است. این، نظر اسلام است. موضوع حجاب هم که اسلام روى آن تکیه مى‌کند، مظهرى از همین اساس بسیار عالى و مهم است.

 

*- اسلام در باب حجاب پوشش را معین نکرده، مقصود را معین کرده. مقصود این است که دیدار زن و مرد و ملاقات طبیعى آنها به‌صورت روزمره تبدیل نشود به یک عامل تحریک‌کننده، این هدف است.

 

*- چادر، حجاب منحصر اسلامى نیست. غیر چادرى هر نوع حجابى داشته باشد، با حجاب است و هیچ فرقى هم با چادرى ندارد. البته ... چادر حجاب پوشنده‌ترى است.

 

*- ما معتقدیم که چادر، بهتر از اشکال دیگر حجاب است؛ یعنى حجاب را چادر بهتر حفظ مى‌کند.

 

*- اگر سلیقه‌ى من را سؤال کنند، من چادر را بر هر حجاب دیگرى براى زن ترجیح مى‌دهم.

 

*- به نظر ما کاملترین و بهترین نوع حجاب همین چادر است.

 

*- در محیط جامعه و در متن اجتماع، زن مسلمان داراى حرمت و شخصیتى است که مظهر آن حجاب اوست.

 

*- در قدیم در دوران باستان، زنانى که مورد احترام بیشترى بودند، با حجاب بودند. حجاب، علامت تکریم است.

 

*- ما که روى حجاب این‌قدر مقیدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک مى‌کند تا بتواند به آن رتبه‌ى معنوى عالى خود برسد و دچار آن لغزشگاههاى بسیار لغزنده‌اى که سر راهش قرار داده‌اند، نشود.

 

*- مسأله‌ى حجاب، به معناى منزوى کردن زن نیست. اگر کسى چنین برداشتى از حجاب داشته باشد، برداشتش کاملا غلط و انحرافى است. مسأله‌ى حجاب، به معناى جلوگیرى از اختلاط و آمیزش بى‌قیدوشرط زن و مرد در جامعه است
  • سرباز گمنام
جواب : کلمه ى چادر واژه اى است پهلوى که به دو صورت «چادُر و چادَر»[1] به کار رفته و مترادف آن در زبان عربى، «جلباب»[2] و در زبان انگلیسى« [3] WRAPPER»است.
چادر باوقارترین و بارزترین نمود عینى پوشش زن مسلمان است که سراسر بدن او را مى پوشاند. این حجاب برتر ریشه در قرآن هم دارد. خداوند متعال خطاب به پیامبرش فرموده است:
(یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لاَِزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً)[4]; اى پیغمبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را با چادر خود بپوشانند، که این کار براى آنها بهتر است، تا به عفت و حریت شناخته شوند و از تعرض و جسارت هوسرانان آزار نکشند; و خدا در حق خلق آمرزنده و مهربان است.
«جلابیب» جمع «جلباب» است و جلباب در کتاب هاى لغت معتبر، مثل لسان العرب، صحاح اللغة و معجم الوسیط، به «ملحفه» معنا شده است و ملحفه پوششى گسترده است که زن خود را در آن مى پیچد.[5] علامه طباطبایى در کتاب المیزان در ذیل همین آیه ى شریفه، جلباب را لباسى مى داند که زن با آن تمام بدن خود را مى پوشاند.[6] قبل از بررسى معنا و مفهوم جلباب، باید دید چادر رایج در بین زنان مسلمان و ایرانى چه نوع پوششى است و عناصر و مؤلفه هاى اصلى تشکیل دهنده ى آن چیست؟ با اندک تأملى مى توان گفت: چادر داراى دو مؤلفه ى اصلى ذیل است ....

 

  • سرباز گمنام

ولادت نور

وقتی پیامبر  با خدیجه  ازدواج کرد -زنان مکه از او کناره گرفتند و به منزل او نمی آمدند و سلامش نمی کردند و هیچ زنی را هم نمی گذاشتند نزد خدیجه برود.

زمان ولادت فاطمه (سلام الله علیها) فرا رسید. خدیجه کسی را نزد زنان قریش و بنی هاشم فرستاد- که بیایید در این حال که زنان به زنان احتیاج دارند در وضع حمل مرا همراهی کنید.

آنان برای خدیجه جواب فرستادند : تو نافرمانی کردی -و با یتیم ابوطالب محمد فقیر ازدواج کردی. اینک ما نزد تو نمی آییم .

  • سرباز گمنام

با توجه به اهمیت نماد و توانایی فراوان آن در انتقال فرهنگ ، تلاش برای اظهار و ابراز شعایر ، بزرگداشت آنها ، محافظت از آنها و ایجاد و ابداع نمادهای نوین یا تکمیل نمادهای موجود ، یک ضرورت است . " محافظت از نماد " نیز ، هم به معنای باقی نگاه داشتن ظاهر نماد و حضور مستمر آن در صحنه ی اجتماعی ، و هم به معنای جلوگیری از تحریف آن و حفظ رابطه ی نماد با معناست .



و من یعظم شعائرالله فانها من تقوی القلوب ( حج ، 36 )

  • سرباز گمنام

بسم الله الرحمن الرحیم


 


 چهار ملاک اصلی برای لباس


همچنان که در کتاب " فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی " ص 5و 6 نیز آمده است  در شریعت اسلام برای لباس پوشیدن , چهار ملاک اصلی قرار داده شده است ؛ یعنی پوشیدن هر لباسی که این چهار شرط را داشته باشد , جایز و غیر آن ممنوع است ( مستمسک عروة الوثقی , ج 5 , ص 239 ؛ مجمع الفایده و البرهان , ج 2 , 102 )


شرط اول : لباس باید پوشاننده ی حد واجب شرعی باشد . بر زن واجب است همه ی بدن خود – به جز صورت و دست ها تا به مچ – را از نامحرم بپوشاند . بر مرد نیز لازم است پیش و پس خود را از نگاه دیگران محفوظ نگاه دارد .


شزط دوم : لباس باید فتنه انگیز و محرک شهوت نباشد . گاهی لباس ساتر مقدار لازم است , ولی تحریک کننده ی قوای شهوانی می باشد ؛ پوشیدن این لباس هم حرام است .

  • سرباز گمنام
ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است                       ما برآنیم که این ذکر جهانی بشود
  • سرباز گمنام